Camping Enmar in Pineda de Mar (Spanje)

Italië, dáár wilden we afgelopen zomer naartoe. Het liep alleen anders en zo kwamen we terecht in Frankrijk en Spanje. Aan de Costa Brava stonden we twaalf dagen op camping Enmar in Pineda de Mar. Hoe dat is bevallen, lees je hier.

Pas in juni – toen we besloten Italië een jaar uit te stellen – vond ik tijdens mijn zoektocht camping Enmar in Pineda de Mar. De pro’s: op enkele minuten lopen van het strand, gelegen in het dorpje én dichtbij Barcelona. En wonder boven wonder: er was nog plek! Ik boekte een ‘grote’ plek voor onze nieuwe tent.

Camping Enmar

Wij stonden een beetje achterin dit straatje aan de linkerkant. Zoals je ziet, ligt Enmar middenin een woonwijk.

Drukke camping

De aankomst op camping Enmar was hartelijk, al moesten we wel even wennen aan de drukte. Heel anders dan de charmante camping Monplaisir, die we die ochtend achter ons hadden gelaten. Bij aankomst kregen we te horen dat er twee ‘kleine’ plekken aan ons waren toegewezen. Met boeken was er iets misgegaan (mijn fout) en in plaats van de grote plek, kregen we nu twee kleinere plekken. Superfijn opgelost, maar dat neemt niet weg dat we éven moesten slikken toen we onze plek zagen: die lag namelijk in een heel druk straatje vol met gele nummerborden en de plekken stonden héél dicht tegen elkaar. Nadat we ruim een half uur hebben gediscussieerd hoe we de tent moesten neerzetten (op een ‘gewone’ kleine plek had hij waarschijnlijk niet eens gepast) konden we hem eindelijk opzetten.

Camping Enmar

Echt: we hadden een grote plek. En nog moesten we bedenken hoe we de tent gingen neerzetten. Zo dus. Met de luifel over de zij-ingang.

Eerlijk is eerlijk: de eerste twee dagen moesten we erg wennen aan camping Enmar. Het is namelijk een drukke camping met – naast Nederlanders – veel Fransen en Spanjaarden. Er is slechts één sanitairgebouw voor al die mensen. Maar het moet gezegd: ik heb eigenlijk nooit op een douche of toilet hoeven wachten en ondanks de gedateerde voorzieningen, was het behoorlijk netjes. Wel was het altijd erg druk en rumoerig in de sanitairgebouwen. Verder vind je op de camping een winkeltje waar je ‘s ochtends broodjes kunt halen, een bar en een restaurant.

Het winkeltje met brood, levensmiddelen en opblaasspul.

Zwemmen en spelen

Het zwembad van camping Enmar ziet er op foto’s veelbelovend uit. Twee glijbanen, verschillende baden en voldoende ligbedjes. Ook in het echt is het mooi, vooral ‘s avonds als er niemand is. Overdag is het er namelijk ontzettend druk. Onze kinderen vonden het er trouwens hartstikke leuk en gingen graag van de glijbaan.

Camping Enmar

Het zwembad als er niemand is. Mooi hè?

Verder heeft Enmar een kleine speeltuin met een voetbalkooi. Hier hadden we de camping mede op uitgekozen. Dit speelgedeelte bleek alleen helemaal achter de camping te liggen. Overdag was het er te warm om te voetballen en ‘s avonds wilden onze boys er niet heen.

In de laatste week werden de boys vrienden met de Franse overbuurjongetjes.

Strand en boulevard

En dan het strand. Daar loop je vanaf de camping in ongeveer drie minuten heen. Even een tunneltje door en je staat aan een lange boulevard die onder meer richting Calella gaat. In het versnelde filmpje hieronder zie je hoe dicht camping Enmar bij het strand ligt.

Het strand is niet diep, maar wel erg fijn. Wij hebben hier een supertijd gehad. Vrijwel elke dag liepen we met opblaasdieren, snorkelmasker, een koelbox met broodjes en drinken en nog meer strandspullen richting zee om er vervolgens een paar uurtjes te liggen. Die boulevard is trouwens ideaal als je tijdens de vakantie wilt hardlopen. Ik ben meerdere keren ‘s ochtends gaan rennen en dat beviel echt heel erg goed. Het was heerlijk om zo vroeg langs zee te lopen.

Camping Enmar

Het strand en de boulevard.

Samen ‘s ochtends hardlopen over de boulevard.

Aan de boulevard lag ook ons favoriete strandtentje: Tiaré. Hier kwamen we op onze eerste avond terecht. Tijdens het eten zit je hier heel gezellig en vervolgens kan je met je voeten in het zand nog een cocktail aan zee drinken. Het eten was op de eerste avond heel lekker en op de volgende avonden gewoon prima. Niet heel bijzonder. Het is een beetje saai, maar tijdens ons verblijf in Pineda de Mar zijn we – als we uit eten gingen – alleen maar bij Tiaré geweest. De zonsondergang in zee, de jongens die lekker in het zand speelden, de lekkere sangria en cocktails: het was gewoon super.

Camping Enmar

Lekker chillen bij Tiaré. Wij zaten nog wat meer aan de zijkant, waar loungestoelen stonden.

De boys gingen het allerliefst naar deze strandtent omdat ze er zo fijn konden spelen.

Uitstapjes in de omgeving

Pineda de Mar is leuk om doorheen te lopen. Je kunt hier bijvoorbeeld een terrasje pakken of winkeltjes bekijken. Het viel ons op dat dit stadje populair is bij Spanjaarden en dat vonden we leuk om te zien.

Camping Enmar

Een pleintje in Pineda de Mar.

Boodschappen deden we bij een heel grote Carrefour in het naastgelegen Santa Susanna. Ook zijn we een dagje naar Barcelona geweest. Net als twee jaar geleden, toen we vlakbij op camping Globo Rojo in Canet de Mar zaten, gingen we met de trein naar Barcelona. Pineda heeft een eigen station en de verbinding met Barcelona is goed. Je komt regelrecht op het Plaça Catalunya uit. Verder hebben we deze vakantie niet zoveel gedaan. We zijn een keer naar Malgrat de Mar geweest, een dagje naar Girona en aten voor de verjaardag van onze zoon taart in Calella.

Dagje naar Girona.

Conclusie

Camping Enmar is een combinatie van een strand- en een stadscamping en behoorlijk druk. Daar moesten wij even aan wennen, maar uiteindelijk zaten wij hier goed op onze plek. Vooral omdat het ‘s avonds en ‘s nachts gewoon rustig was. Ook hadden we fijne buren naast ons en aan de overkant, waar verhuurchalets stonden. Wij hebben dit deel van Spanje nu wel even gezien, maar camping Enmar was voor ons zeker geen misser.

Ben jij wel eens op camping Enmar geweest?