camping orchidea

Camping Orchidea (Italië)

Dit jaar deden we voor het eerst het Lago Maggiore in Italië aan. En wat hebben we genoten! Niet in de laatste plaats vanwege Camping Orchidea. Lees alles over de camping in deze review.

In eerste instantie had ik een andere camping op het oog, maar die bleek in januari al vol te zitten. Na een lange online zoektocht kwam ik terecht bij Camping Orchidea in Feriolo di Baveno. Een middelgrote camping direct aan het meer en grenzend aan een kleine boulevard. Dat leek ons wel wat! Toen ook nog eens bleek dat de camping een 8,2 op Zoover kreeg, waren we om. Vol goede moed vertrokken we richting het Lago Maggiore. Na een overnachting in Frankrijk reden we de laatste 400 snikhete kilometers. En net voor we bij de camping aankwamen, begon het te miezeren. Een lekker begin van onze vakantie.

Orchidea uitzicht

Vanaf onze plek keken we op het meer. Het uitzicht verveelde nooit!

Eerlijk is eerlijk, toen we de camping op reden, moesten we even slikken. We hadden Camping Orchidea uitgebreid bekeken op foto’s op Zoover en op de beelden van Camping Street View en we wisten dat de plekken, net als zoveel campingplaatsen in Italië, niet erg ruim waren. In het echt bleek ook dat de kampeerders erg dicht op elkaar staan. In de (inmiddels) stromende regen zetten wij vliegensvlug onze vouwwagen op en toen was het tijd voor limonade, wijn en chips. En we hadden eindelijk tijd om eens goed om ons heen te kijken. We wisten al dat onze campingplaats (26B) vlak aan het meer zat, maar dat we zo’n super uitzicht zouden hebben, hadden we niet verwacht. En toen onze buurman uit zichzelf zijn auto een stukje naar voren zette, waren we helemaal blij. Wat een prachtig meer!

Na een nacht vol regen en onweer, brak de volgende ochtend de zon door en werd het warm. We konden onze luifel opzetten, zetten de auto naast in plaats van voor de tent en hadden eindelijk onze plek op orde. Het genieten kon beginnen!

Strand

Orchidea boulevard

Het openbare strandje en de kleine boulevard van Feriolo. De foto is genomen vanaf het campinggedeelte in het meer.

En dat genieten hebben we echt gedaan op Orchidea. Zoals gezegd, ligt de camping direct aan het meer. Er zijn twee strandjes (niet al te groot) en een groenstrook die bij de camping horen. Naast de camping ligt nog een openbaar strand. Het meer is lang ondiep en heerlijk om in te zwemmen, varen of om op je luchtbedje te dobberen. Op de zandvlaktes die vlak aan de kant in het meer ontstaan, kunnen kinderen scheppen en zandkastelen bouwen.

Het restaurant van Orchidea is heerlijk en niet duur. Het restaurant zelf bevindt zich op de camping en dan is er vlak naast de camping nog een overdekt terras met uitzicht op het meer. Dit is van dezelfde eigenaar. Op dit terras hebben we regelmatig erg lekker geluncht. Ook haalden we twee keer een pizza in het restaurant die we bij de tent opaten.

Boulevard

feriolo di baveno

Feriolo di Baveno is van een ongelooflijke schoonheid

Camping Orchidea ligt aan het einde van een kleine boulevard. Hier vind je naast het eigen terras nog zo’n drie restaurants direct aan het meer. Verder staan er overal bankjes waar je je Italiaanse ijsje kan opeten met zicht op het meer. Kinderen kunnen zich vermaken in een speeltuintje dat aan de boulevard ligt. Verwacht geen grote drukte ‘s avonds. Op de boulevard is het gezellig, maar niet massaal. Feriolo di Baveno is echt een klein dorp. Naast de al genoemde restaurantjes, vind je er een kerk, een barretje en een kleine supermarkt (bovenin het dorp). Het uitzicht op het dorp vanuit het meer en vanaf de camping is echt adembenemend.

Het sanitair op Camping Orchidea is in orde. De toiletten hebben geen toiletpapier, waar wij na een paar jaar Spanje even aan moesten wennen, en worden regelmatig schoongemaakt. De douches waren bijna altijd warm.

Speeltuin Orchidea

Orchidea heeft in het midden van de camping een kleine speeltuin en aan de rand een groot speelveld (op de foto).

Op de camping zelf is een kleine supermarkt waar je ‘s ochtends vers brood kan halen. Verder is er een speeltuin voor kleintjes in het midden van de camping en een groot speelveld dat iets meer afgelegen ligt. Het animatieteam loopt dagelijks een rondje over de camping om kinderen op te trommelen om mee te doen met hun activiteiten. Onze boys hebben hier tijdens ons verblijf geen gebruik van gemaakt.

Omgeving

Aperol Spritz

Witte wijn en de onvermijdelijke Aperol Spritz tijdens ons bezoekje aan Verbania.

Camping Orchidea ligt in een prachtige omgeving. Wij bezochten onder meer het mooie dorp Stresa. Dit dorp is geliefd onder toeristen en het is niet makkelijk om een parkeerplaats te vinden. Tip: parkeer meteen op de eerste grote parkeerplaats aan je linkerhand (vanuit Baveno gezien). Verder moesten we noodgedwongen een paar uur in Baveno doorbrengen toen onze auto naar de garage moest (leuk, autoproblemen op vakantie…) en brachten we nog een bezoekje aan Verbania. In Verbania deden we trouwens ook een paar keer boodschappen bij de grote Lidl.

Lago Maggiore Feriolo di Baveno

Het uitzicht op het meer deelden we met voornamelijk Nederlanders en Duitsers en wat Engelsen.

Toen we op de camping arriveerden, dacht ik te zien dat er bijna alleen maar Nederlanders stonden. Gelukkig bleek het wel redelijk gemêleerd. Zo hadden wij aan beide kanten aardige Duitse buren en stonden er ook nog wat Engelsen op de camping.

Na een week zat ons verblijf op Camping Orchidea er op omdat Toscane wachtte, maar eigenlijk hadden we prima nog een week op Orchidea kunnen zitten. Het weer was goed, het eten lekker en van het uitzicht op het meer kregen we gewoonweg geen genoeg.

Het straatje was wel wat krap zoals je op dit regenplaatje kan zien.

Het straatje was wel wat krap en dus waren de (schuin)overburen dichtbij, zoals je op dit regenplaatje kan zien.

Paar kritiekpuntjes…
Natuurlijk zijn er nog wel wat kritiekpuntjes. Ondanks dat wij met onze vouwwagen (met voortent en luifel) genoeg ruimte hadden, zijn de plekken toch wat krap. We keken recht op onze overburen en dat vonden we in het begin wel een beetje wennen. En een zwembad zou toch ook wel lekker en verfrissend zijn, ondanks dat we hebben genoten van zwemmen en spelen in het meer.

Bij een volgend bezoek aan het Lago Maggiore, dat er zeker nog eens gaat komen want we zijn verliefd op het meer, is Camping Orchidea absoluut een optie.

Ben jij wel eens op Camping Orchidea geweest?

Meer campingreviews op Love2camp

2 antwoorden
  1. Arnoud
    Arnoud zegt:

Wij zijn net terug an onze vakantie op camping Conca d’Oro, de buurman van Orchidea. Eigenlijk gaat hetzelfde verhaal ook voor die camping op, alleen zijn de plaatsen iets ruimer en is er wat meer te doen op de camping. Onze bestemming voor volgend jaar is dan ook weer Camping Conca d’Oro.

Beantwoorden
    • Love2camp
      Love2camp zegt:

Hoi Arnoud, ik heb even op de site van de camping gekeken. Conca d’Oro ziet er ook heel mooi uit. Goed om te onthouden. Thx voor je tip!