Camping Les Grands Pins Velles

Dit vinden wij fijne overnachtingscampings

De afgelopen jaren hebben we regelmatig voor een nachtje een camping aangedaan op weg naar het zuiden (Spanje en Zuid-Frankrijk) of juist weer op de terugweg. Hier delen we enkele overnachtingscampings die we fijn vinden.

Camping Le Daxia in Saint-Clair-du-Rhône, Frankrijk

Camping Le Daxia Saint-Clair-du-Rhône

De kinderen spelen en wij zitten aan de pizza en wijn op camping Le Daxia

Járen geleden, in 2009, gingen we nog snel even op vakantie voordat onze eerste zoon geboren zou worden. Tijdens deze ‘babymoon’ kwamen we op weg naar Zuid-Frankrijk terecht op camping Le Daxia, iets voorbij Lyon. Deze camping ligt op 930 kilometer van Utrecht. 27 weken zwanger was ik toen we er de eerste keer waren en veel weet ik er niet meer van. Vier jaar later gingen we naar de Costa Brava. Thuis had ik een camping uitgezocht op iets minder dan 1000 kilometer rijden (what was I thinking?). Met achterin een mannetje van bijna vier jaar en eentje van net een jaar karden we maar door en door tot we bijna bij Lyon waren. Opeens ging er een lampje bij me branden. ‘Zou dit niet de camping zijn waar we waren toen ik zwanger was?’, vroeg ik mijn vriend. Hij had natuurlijk geen idee, maar in mijn hoofd klopte het plaatje steeds meer. Hoe dichter bij we kwamen, hoe meer ik er zeker van was dat we al eens op deze camping hadden gestaan. Al snel was duidelijk dat het inderdaad dezelfde camping was. En dit is dus echt een prima camping voor een nachtje, of misschien wel twee nachten. Dit vonden wij fijn:

• De plekken zijn ruim
  • Het is een groene camping
  • Er is een simpel zwembad om een duik te nemen na een lange autoreis
  • ‘s Ochtends komt er een bakker de camping op die brood vanuit zijn auto verkoopt
  • Het sanitair is in orde
  • Het heeft een fantastische pizzeria

Oké, even over die pizzeria. Toen wij er de tweede keer waren (de eerste keer trouwens ook) zijn we er met de jongens gaan eten. De pizza’s waren heerlijk, de wijn smaakte voortreffelijk; de vakantie was begonnen. Het viel ons op dat ook de locals dit restaurant aandeden voor het diner. Altijd een goed teken!

Camping Les Grands Pins in Velles, Frankrijk

Overnachtingscamping Les Grands Pins Velles

Even relaxen na een lange autoreis op camping Les Grands Pins

Een paar jaar geleden gingen we eerst een paar dagen naar de Dordogne (camping La Palombière) voordat we naar Spanje zouden trekken. Omdat we graag een relaxte reis wilden hebben, besloten we onderweg naar Sarlat nog een tussenstop te maken. Van tevoren zocht ik camping Les Grands Pins in Velles uit. Deze camping ligt zo’n 750 kilometer vanaf Utrecht. Goed te doen dus! Op de camping aangekomen kregen we een prima plekje toegewezen. De zon scheen volop, we hadden een groot grasveld met speeltuintje voor de tent en er was een klein zwembad om af te koelen. Wij zetten de vouwwagen voor de helft op, schonken een wijntje/limonade in, namen een duik in het zwembad en het leven was goed. Maar ja, Les Grands Velles heeft wel een beetje gek sanitair. Dat is echt het grote nadeel van deze camping. Achter de receptie is een invalidendouche en -toilet waar je gebruik van kan maken. Verder zijn de andere sanitairgebouwen een beetje onduidelijk. Naast het zwembad zijn nog wel twee toiletten en ergens achter in de bomen is (geloof ik) ook nog een gebouwtje. De plaatsen hebben geen water. Op het veld waar wij stonden, staat alleen een kraantje dat heel hard water spuit. Maar toch… Dit vonden wij fijn:

• De vrouw die de camping beheert, is erg aardig
  • De camping is niet duur
  • Je kan ‘s avonds broodjes bestellen voor de volgende ochtend
  • Rondom de receptie is gratis wifi
  • Er is een restaurant (zag er niet heel aantrekkelijk uit, al viel het terras mee) waar je nog wat kan eten
  • De camping ligt vlakbij de snelweg
  • Het is ‘s avonds erg rustig op de camping
  • Het is er ‘s avonds zo donker dat je prachtig voor de tent naar de sterren kan staren

Al met al hebben wij nu drie keer een nachtje op deze camping gestaan en dat zullen we in de toekomst vast nog wel eens doen.

Camping Aux Rives du Soleil in Pont de Vaux, Frankrijk

Camping Aux Rives du Soleil Pont-de-Vaux

Een mooi speelveld op camping Aux Rives du Soleil met op de achtergrond de stacaravans en onze (nog aangekoppelde) vouwwagen

Dit is echt een leuke camping! Aux Rives du Soleil past eigenlijk helemaal niet in dit rijtje. Aux Rives du Soleil wordt gebruikt als overnachtingscamping, maar nog meer door mensen die hier hun hele vakantie vieren. Je vindt hier vooral veel Nederlanders. Wij zijn hier nu drie of vier keer geweest. Twee keer met de vouwwagen en nog twee keer voor een overnachting in een stacaravan. De keren dat we met de vouwwagen waren, hadden we een heel fijn plekje aan het grote speelveld. Hier is een speeltuintje en de kinderen kunnen naar hartenlust rondrennen.  Ook hier kan je lekker afkoelen na een lange reis, want er zijn twee zwembaden. De camping ligt een een rivier en heeft een restaurant, een snackbar en een pizzeria. Dit vonden wij fijn:

• De camping is mooi gelegen
  • De eigenaars zijn Nederlands en vooral erg aardig
  • Je kan brood bestellen voor ‘s ochtends
  • Het speelveld is echt heel fijn
  • De stacaravans zijn erg netjes
  • De plekken zijn vrij ruim en van elkaar gescheiden met heggen

Toen wij er waren, was het sanitair in orde, maar nu schijnt het helemaal luxe te zijn. Het sanitair is in het voorjaar van 2016 namelijk geheel vernieuwd. Aux Rives du Soleil ligt op 810 kilometer van Utrecht.

Camping De Montréal in Saint Germain-les-Belles, Frankrijk

Camping De Montréal Saint German-les-Belles

Het weer zat niet meer op camping De Montréal, jammer want het was er verder wel fijn

In de zomer van 2015 wilden we op weg naar Spanje een paar dagen doorbrengen in Frankrijk. Het werd de Limousin en wel camping De Montréal. Van tevoren had ik gemaild dat we hier één tot vier nachten wilden staan. Die vrijheid was geen probleem. Maar helaas.. Hoe dichter we in de buurt van Saint Germain-les-Belles kwamen, hoe slechter het weer werd. Bij aankomst konden we nog net onze vouwwagen droog opzetten en toen begon het te regenen. De volgende ochtend regende het nog steeds en pakten wij onze spullen om de zon op te zoeken op camping Domaine d’Arnauteille in de Languedoc-Roussilon. Jammer, want camping De Montréal en de omgeving zagen er prima uit. Camping De Montréal ligt op 895 kilometer van Utrecht. Dit vonden we fijn:

• De camping ligt in een mooie omgeving
  • De Nederlandse eigenaars zijn aardig
  • Het sanitair werd echt goed schoon gehouden
  • Er is een restaurant op de camping
  • De camping heeft een zwembad en een zwemmeer met een strandje

Natuurlijk zijn er nog talloze overnachtingscampings waar we in onze kampeercarrière een nachtje hebben doorgebracht. En er zijn er nog véél meer waar we niet zijn geweest.

Vertel, wat vind jij een fijne overnachtingscamping?

2 antwoorden
  1. Trudy
    Trudy zegt:

Altijd handig zo’n lijstje met overnachtingscampings. Zelf gebruiken we altijd het kleine boekje van de ANWB met campings en camperplekken langs de doorgaande routes. Eigenlijk komen we altijd weer ergens anders terecht. Maar ervaringen van anderen zijn altijd welkom.