Kamperen op de bonnefooi

Voor het eerst sinds jaren gaan we dit jaar weer eens op de bonnefooi kamperen. Dat alles nog open ligt, voelt heel fijn en vrij. En trouwens, wat is ‘bonnefooi’ (volgens de Van Dale: op goed geluk) toch een mooi woord!

Vroeger kampeerden we altijd zonder te reserveren. Met mijn ouders (en de oude Alpen Kreuzer, daar héb je hem weer!) reden we door tot we een leuke camping zagen. De wensen van mijn broer, zus en mezelf: een speeltuin en een zwembad. Gelukkig kwam dat over het algemeen wel goed. Ook toen ik zelf ging kamperen, reserveerde ik nooit een camping. Heel soms belde ik even van tevoren of er plek was, maar eigenlijk gebeurde dat zelden. En dat beviel prima!

Vanaf het moment dat we aan de schoolvakanties zijn gebonden, reserveren we altijd een camping. In eerste instantie deden we dat altijd vrij kort op onze vakantie, waardoor er weinig keuze was. Daarna probeerde ik rond maart iets te boeken. Voor de zomervakantie van 2018 maakte ik het wel heel bont! Toen reserveerde ik de campings in Oostenrijk en Kroatië al in oktober! Dat vond ik achteraf wel heel saai, zoals je hier leest.

Camping Porto Sole Vrsar

Porto Sole in Kroatië reserveerde ik wel héél op tijd…

Reisapp Buitenlandse Zaken

Het op de bonnefooi kamperen is eigenlijk een beetje uit nood geboren. Op zich had ik wel al de wens om een keer wat minder ‘georganiseerd’ op vakantie te gaan. Toch wilden we dit jaar wel een camping reserveren, het liefst in Italië. Alleen kwam het er maar niet van om op zoek te gaan naar een leuke camping. Ik deed wat halfslachtige pogingen, maar deed niet echt mijn best. En toen kwam corona. Nog voor de lockdown besloten we Italië dit jaar te skippen.

Lange tijd was het onzeker of we überhaupt op vakantie konden gaan. Toen duidelijk werd dat de grenzen weer opengingen, besloten we naar Frankrijk te gaan. Wél met de nodige voorzorgsmaatregelen. Zo hebben we voldoende mondkapjes bij ons. Die zijn vanaf komende week in Frankrijk verplicht in overdekte openbare ruimtes. Daarnaast hebben we de Reisapp van Buitenlandse Zaken gedownload. Hierin hebben we Frankrijk en België favoriet gemaakt, waardoor we een pushbericht krijgen als het reisadvies wijzigt. Natuurlijk houden we ook zelf het nieuws in de gaten.

Bonnefooi kamperen

Op de bonnefooi naar Frankrijk.

Invasiestranden en Le Mont-Saint-Michel

Ok, de voorzorgsmaatregelen zijn dus getroffen. Verder hebben we alleen een lijn uitgezet. Omdat dit een andere vakantie is dan andere jaren, willen we eindelijk eens richting Normandië en Bretagne. Normaal gesproken laten we deze gebieden links liggen omdat we echt van warm vakantieweer houden en hier kan het nogal eens wisselvallig zijn. We hebben geen enkele camping gereserveerd. Alleen de eerste camping hebben we op het oog, vlakbij het Normandische havenstadje Honfleur. Een plaats die al op onze lijst stond om eens te bezoeken. Ook willen we graag een kijkje nemen op de invasiestranden. Verder staan Saint Malo en Le Mont-Saint-Michel op ons lijstje.

Kamperen bonnefooi

Le Mont Saint Michel (foto: Unsplash)

Maar hoe het allemaal gaat lopen: we zien wel. Met onze nieuwe Campooz Fat Freddy zijn we in ieder geval heel flexibel. Het slaapgedeelte zetten we namelijk samen al supersnel op en dat maakt het eventueel rondtrekken eenvoudig. Ik gok wel dat we ook ergens een week blijven staan, misschien nog zuidelijker. Maar dat is het mooie van op de bonnefooi kamperen: de hele reis is een verrassing.

Wie gaat er ook op de bonnefooi kamperen?