Alpen Kreuzer Super GT

Kamperen in de meivakantie 2017: rust in de tent

Een jaar geleden beleefden we een regenachtige meivakantie in Limburg. Daarover schreef ik een kort vakantieverslag. Vorige week vertrokken we behoorlijk last minute weer naar de camping. Tijd voor een nieuw verslag dus!

Met onze boys stonden we vorig jaar op camping Oriental in Zuid-Limburg. In mijn vakantieverslag kon je toen lezen dat het toen vooral koud en nat was. Dat zou ons vast geen tweede keer gebeuren! Dit jaar hadden we de tweede week van de meivakantie vrijgehouden, maar pas op het allerlaatste moment besloten we ook daadwerkelijk te gaan. Uiteindelijk kwamen we opnieuw bij Oriental uit, want we zochten een overzichtelijke, niet al te drukke, camping met overdekt zwembad. En we houden echt van Zuid-Limburg.

kamperen met de vouwwagen

De boys mogen het laatste stuk op de vouwwagen (for the record: ze hebben dus niet de hele A2 achterop gezeten…)

Zaterdag 29 april
We hebben ontzettend drukke weken achter de rug en ons last minute vertrek betekent dat we ook alles op het allerlaatste moment nog moeten doen en inpakken. Het is dus ook al 13.30 uur als we de vouwwagen aankoppelen en richting Limburg gassen. We hadden al gehoord dat er op de camping genoeg ruimte is om een plek te kiezen, maar zijn verbaasd dat het zo rustig is. De weersvoorspellingen (zondag zon, daarna regen en somber) kunnen kennelijk niet op veel animo rekenen. Geen probleem voor ons. We zoeken de mooiste plek naast het grote speelveld uit, schenken een glas wijn in en zetten op ons gemak de vouwwagen op terwijl de mannen het speelveld onveilig maken.

wijn zon camping

Het leven is goed!

Zondag 30 april
Oei, wat was het koud vannacht! In alle haast had ik gewoon meegenomen waar ik thuis in slaap en dat was by far niet warm genoeg voor op de camping. Dat moet de komende nacht anders! Met de jongens haal ik warme broodjes en na een relaxed ontbijt buiten voor de tent vertrekken we naar Valkenburg. Op een zonnig terras drinken we koffie en eten we (uiteraard) vlaai. Zo lekker! Weer terug op de camping moet ik echt even aan het werk. Gelukkig is dat in de volle zon geen straf. Met de laptop op schoot schiet ik aardig op. Mijn vriend neemt de mannen even mee naar het zwembad. Later chillen we met zijn allen voor de tent in de wetenschap dat dit de laatste echte zon van deze vakantie is. Op onze plek hebben we tot over 20.00 uur zon. We genieten!

meivakantie kamperen

Fris gedoucht, op naar bed.

Ik app Martine deze foto met een mega wijnglas.

Maandag 1 mei
Voor vandaag is regen voorspeld, gelukkig blijkt het allemaal erg mee te vallen. Al met al is het qua weer een prima dag. Voor vandaag staat Maastricht op het programma. Vorig jaar gingen we met de bus – wat heel goed beviel –, maar dit keer besluiten we om onduidelijke redenen met de auto te gaan. Geen goed plan, want het is druk in Maastricht. De Dag van de Arbeid is een vrije dag in België en Duitsland en dat is te merken. Wij doen niet veel, behalve heerlijk lunchen op een terras. En natuurlijk brengen we een bezoekje aan onze favoriete boekhandel. Weer terug op de camping nemen we een duik in het overdekte zwembad.

kasteelruïne Valkenburg

Uitzicht vanaf de kasteelruïne op somber en regenachtig Valkenburg.

Dinsdag 2 mei
De regen die gisteren niet viel, dient zich vandaag aan. Na het ontbijt vertrekken we door de regen richting zwembad. Daarna gaan we met de auto naar Valkenburg, waar we lunchen en Uno spelen op een van de overdekte terrassen. Later die middag bezoeken we de Fluweelengrot. We krijgen een rondleiding van een klein uur. Onze mannetjes doen het echt super goed en geven zelfs geen kik als de gids het licht uitdoet zodat we kunnen ervaren hoe donker het in deze mergelgrot is. Je ziet letterlijk geen hand voor ogen. Daarna nemen we nog een kijkje op de kasteelruïne. Als je ooit in Valkenburg bent: de Fluweelengrot is een aanrader. Eenmaal op de camping gaat het weer regenen, maar wij maken het binnen gezellig met lampjes. Van de kou hebben we trouwens geen last dankzij ons nieuwe kacheltje.

alpen kreuzer super gt

Deze foto plaatste ik op Instagram: buiten was het donker en koud, in onze Alpen Kreuzer was het warm en gezellig.

Woensdag 3 mei
We beginnen weer met een duik in het zwembad. Ons oudste zoontje van zeven jaar heeft zwemdiploma’s A, B, C en Snorkelen 1, maar zijn jongere broer van vier is nog met A bezig. Thuis gaan we veel te weinig naar het zwembad, maar dat maken we hier helemaal goed. Hij gaat met sprongen vooruit en durft veel. Lang leve het campingzwembad! Daarna pakken we de auto naar Margraten. Op de Amerikaanse begraafplaats liggen ruim 8000 slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. De talloze witte kruizen zijn erg indrukwekkend. Daarna lunchen we opnieuw in Valkenburg. Eenmaal op de camping komt de zon nog even door. We verplaatsen onze tafel snel naar buiten en genieten nog even van de laatste zonnestralen.

Amerikaanse begraafplaats Margraten

We vonden het erg indrukwekkend om de dag voor Dodenherdenking deze begraafplaats te bezoeken.

Donderdag 4 mei
De laatste volle dag op de camping. Ondanks dat het weer echt niet meezit (het is somber en hooguit 12 graden) hebben we echt een fijne vakantie. Deze dag doen we niets bijzonders. We gaan weer zwemmen en dan met de bus naar Valkenburg om te lunchen. We wandelen eerst een stukje door het dorp. Gelukkig is het droog! Op de camping gaan we naar het speelveld waar ik een Instagram-filmpje op de kabelbaan wil maken. Maar de kabelbaan is lang geleden en de eerste keer donder ik er op het eind af. Ik ben nog heel, maar de screen protector (lang leve dat ding!) van mijn telefoon is gebarsten. Weer in de tent proberen we een beetje op tijd te eten. Daarna mogen de jongens een ijsje halen. Om 20.00 uur kijken we via onze telefoon naar de Dodenherdenking op de Dam en dan is het bedtijd. Ik lees nog een stuk voor uit het boek Oma ontsnapt! van Janneke Schotveld. Een waar succesnummer. Als er rust is in de tent, zitten wij nog een tijdje te kletsen en te lezen. Ik lees trouwens veel deze vakantie. Ik denk dat ik in zes dagen drie of vier boeken heb gelezen. Komt ook omdat ik ‘s nachts een paar keer wakker lag en dan pak ik meestal mijn e-reader erbij.

stapstenen Halderpark Valkenburg

Natuurlijk moest onze oudste zoon deze stapstenen in het Valkenburgse Halderpark uitproberen.

Vrijdag 5 mei
Duty calls, dus tijd om weer naar huis te gaan. Buiten is het ‘s ochtends erg vochtig en de tent is dus nog lang niet droog. Dat geeft ons de gelegenheid om uitgebreid te ontbijten. Daarna moeten we even iets hebben van de Mediamarkt, die op tien minuutjes van de camping ligt. Als we terugkomen, beginnen we met inpakken. Terwijl wij druk zijn, razen de jongens nog even uit op de camping. Begin van de middag stappen we in de auto om terug naar huis te gaan. Het weer zat niet mee, maar we hebben echt een heerlijke vakantie gehad!

Afwassen camping

De boys helpen met de laatste afwas van deze vakantie.

Respect als je dit hele verslag hebt gelezen! Het werd een beetje lang (en dan heb ik zelfs nog de helft weggelaten…).

Heb jij deze meivakantie nog gekampeerd?

4 antwoorden
    • Love2camp
      Love2camp zegt:

Wat leuk dat je dat zegt! We hebben nu twee jaar redelijk wat regen gehad en na het eerste jaar besloten we: er moet een kacheltje mee (wij hebben trouwens een vrij goedkope, maar fijne die we bij de Hornbach kochten) én het moet gezellig zijn in de tent. Natuurlijk hebben we liever zon en droog weer, maar uiteindelijk hebben we het toch heel fijn gehad. Een binnenzwembad is dan trouwens wel een pre hoor.
      Laat je weten of je het gaat doen?