Voor het eerst met een camper op vakantie

Het stond al een tijd op onze verlanglijst: op pad met een camper. Afgelopen meivakantie was het zover: we mochten een week weg met de Sun Living S 65 SL. Hoe wij het vonden om voor het eerst met een camper op vakantie te gaan, lees je hier. Spoiler: het was fantastisch!

Sun Living S 65 SL

De happy family bij de camper net voor vertrek.

Mijn vriend en ik begonnen met een (lekkende) tent, hadden heel kort een caravan, kampeerden daarna lang en met veel plezier met onze Noord-Holland Super-tent en gaan nu alweer jaren weg met onze Alpen Kreuzer Super GT uit 1984. Ik zette al onze kampeermiddelen hier al eens op een rijtje. Maar goed, met een camper hadden we nog helemaal geen ervaring en dat kan natuurlijk niet als kampeerblogger. We waren dan ook heel blij toen we de Sun Living S 65 SL een weekje mochten gebruiken. En wij niet alleen: onze zoons van 8 en 5 (pardon, vijfenhálf volgens meneertje zelf) stonden werkelijk te stuiteren. Alleen al van de voorpret hebben we enorm genoten. Op de laptop speurden we internet af naar foto’s en filmpjes van het exemplaar. Heerlijk!

Sun Living S65SL 10

Dit is ‘m dan: de Sun Living S 65 SL.

Lang wisten we niet waar we naartoe zouden gaan: Nederland, Normandië, de Ardennen of toch het Gardameer? Uiteindelijk besloten we de eerste twee nachten op camping Rissbach, direct aan de Moezel, in Traben-Trarbach door te brengen. De Nederlandse broers Edwin en Karel vertelden al eens over hun camping in onze rubriek Campingeigenaar Vertelt. Nadat Karel ons op de Caravanaeen indrukwekkend filmpje over camping Rissbach had laten zien, waren we helemaal om.

Camping Rissbach

Camping Rissbach kijkt uit op de wijnvelden. Echt iets voor Love2camp.

Onze vakantie begon op de dag na Koningsdag. Iets later dan gepland reden we naar Noord-Holland waar Peter van Van Baaren Caravans & Campers ons heel geduldig alle beginselen van het camperen uitlegde. Dat duurde best even want als tent-/vouwwagenkampeerders wisten we vrij weinig van accu’s, het chemisch toilet, bedden ombouwen etc. Toen we uiteindelijk in de stromende regen weg reden, voelden we ons echt de koning te rijk. De luxe begon al meteen toen een van de kinderen moest plassen en we gebruik konden maken van het toilet in de camper. Zo fijn!

Sun Living S65SL

Ons prachtige plaatsje op camping Rissbach aan de Moezel in het Duitse Traben-Trarbach.

In de avond kwamen we aan in Duitsland. Camping Rissbach bleek een perfecte eerste stop. Het was leuk om de mooie camping van de broers eindelijk eens in het echt te zien, onze jongens konden lekker spelen, de Moezel-streek bleek prachtig, Traben-Trarbach schilderachtig en de beroemde Moezelwijn was – hoe kan het ook anders – heerlijk! In deze eerste dagen kwamen we helemaal bij. Meestal zaten we onder de luifel en als het echt te koud was, verkasten we naar binnen toe en zetten we de verwarming even aan. Bijvoorbeeld toen het ‘s ochtends wel erg koud was om buiten te ontbijten. Heerlijk luxe vonden we dat.

Tijdens het rijden zaten onze jongens prinsheerlijk aan hun tafeltje te lezen of een filmpje te kijken.

Over onze volgende stop hebben we lang nagedacht. Met de camper konden we echt álle kanten op en dat zorgde bijna voor keuzestress. Uiteindelijk kwamen we uit bij camping Am Köningsberg in Wolfstein. De camping bleek slechts 75 kilometer van camping Rissbach verwijderd, maar dankzij een prachtige tocht door bergen en over heuvels, deden we er bijna twee uur over. Toen we met de camper langs de gele koolzaadvelden reden, voelden we ons echt heel gelukkig. Dat geluksgevoel bleef toen we rond 13.00 uur op camping Am Köningsberg aan kwamen en zin hadden om in het dorpje te gaan lunchen. We hoefden alleen maar de camper op z’n plek te zetten, af te sluiten en we konden meteen naar het dorpje lopen.

Sun Living S65SL

Lekker plekje op camping Am Köningsberg in Wolfstein, Duitsland.

We wilden hier twee nachten blijven,  maar dat betekende wel dat we even groot boodschappen moesten doen. We besloten gewoon de camper te pakken, maar dat bleek een moeilijke expeditie. De weg naar de supermarkt die wij in gedachten hadden, was afgesloten en daarom namen we maar een zijweg die langzaam omhoog leidde. Geen goed idee. Toen de auto achter ons maar bleef toeteren en uiteindelijk voor ons ging rijden, bleek waarom. De aardige dame stapte uit en vertelde dat de weg die we namen uiteindelijk door een super smal straatje zou leiden waar we écht niet met de camper doorheen zouden kunnen. Later kwam zelfs de burgemeester van het dorp toevallig langs en die vertelde hetzelfde. Met de camper zouden we in het straatje echt vast komen te zitten. Nog een beetje verbaasd over de vriendelijkheid van de mensen, keerden we weer om. Achteraf bleek vlakbij onze camping ook een grote supermarkt te zitten. Maar nu hebben we dus wel ervaren dat je met een camper altijd even vooruit moet denken. Het ligt voor de hand, maar je bent nu eenmaal niet zo flexibel als met een personenauto.

Fakkeltocht

De fakkeltocht ging vanaf de camping onder meer door het dorp Wolfstein en de bovengelegen heuvels.

Na twee heerlijke dagen op camping Am Köningsberg (we liepen onder meer mee met een ontzettend leuke fakkeltocht die eigenaar Reginald organiseerde), vertrokken we richting Nederland. Onze laatste stop lag in ons geliefde Zuid-Limburg: camping ‘t Geuldal in Meerssen. Hier kwamen we terecht op de nieuwe camperplaatsen die nét op die dag voor het eerst in gebruik waren. Leuk om eens tussen de campers te staan. We waren namelijk van plan om tijdens deze vakantie ook nog een echte camperplaats te proberen, maar daar kwam het uiteindelijk niet meer van. Ook hier bleven we twee nachten en toen was de dag aangebroken dat we de camper weer terug moesten brengen. Met pijn in ons hart, want we hebben het zó fijn gehad.

Sun Living S65SL

Chillen met de Sun Living op de gloednieuwe camperplaats op camping ‘t Geuldal in Meerssen.

Kamperen met een camper is luxe én anders

Het reizen met een camper is even anders dan met een vouwwagen of tent, zoals we gewend zijn. Boodschappen doen, moet je plannen. Je kan natuurlijk wel met de camper naar de supermarkt – zoals wij uiteindelijk deden – maar dan moet je geen smalle straatjes op je route tegenkomen. Daarnaast stonden we steeds op loopafstand van een stadje of dorp. Fijn, want uiteindelijk hebben we behoorlijk veel gelopen. Onze Sun Living S 65 SL was heerlijk luxe. Zo hadden we een koelkast, een vriesvak én een oventje. De vriezer gebruikten we voor ijsjes en voor pizzabroodjes die we vervolgens in het oventje klaarmaakten. Dat deden we ook een paar keer met afbakbroodjes ‘s ochtends.

Sun Living S65SL

Een chemisch toilet moet natuurlijk wel geleegd… We vinden onze oudste zoon hier meer lijken op een Airbnb-toerist in Amsterdam met z’n rolkoffertje

Het toilet was wel heel fijn. In tegenstelling tot Martine hebben wij nooit gebruik gemaakt van een toiletemmer en dan is het wel erg relaxed als je (en vooral de kinderen) ‘s ochtends vroeg of ‘s nachts niet meteen voor een plas naar het sanitairgebouw hoeft. In Limburg ben ik er ‘s nachts trouwens wel eens uit gegaan en dat was wel weer een heerlijk nachtelijk loopje met al die stilte en een mooie sterrenhemel. De Sun Living heeft ook een douche, maar daar hebben we geen gebruik van gemaakt. Die badkamer was trouwens geweldig: omdat hij min of meer verborgen zit, heb je in het middenpad van de camper veel meer ruimte. Op de site zie je dit nog beter.

Sun Living S65SL doucheruimte

In het midden de badkamer (mét douche). Links zie het rolscherm als je in de badkamer staat, rechts zie je het scherm als je de badkamer niet gebruikt. Hierdoor ontstaat een stuk meer loopruimte in het middenpad.

Het slapen ging trouwens goed. Onze jongste sliep tussen ons in, op het vaste bed achter in de camper. Alleen dacht ik dat ons dekbed voldoende zou zijn, maar ik had er geen rekening mee gehouden dat dit bed natuurlijk breder was dan ons eigen bed. Hierdoor hebben we alle nachten een gevecht om het dekbed gehad.

Sun Living S65SL

Het bed achterin de Sun Living. Hier sliepen we samen met onze jongste zoon. Lekker romantisch…

Onze oudste sliep prinsheerlijk op de dinette, die we in een handomdraai tot bed omtoverden.

En hier sliep onze oudste man. Zoekplaatje!

Verder moest ik even tien minuten wennen aan het rijden met zo’n grote camper, maar daarna voelde ik me echt queen of the road. Tijdens het rijden zaten wij relaxed voorin terwijl de kinderen zich aan tafel vermaakten. Mijn vriend (en ik ook) vond het vooral geweldig dat de Sun Living S 65 SL helemaal zelfvoorzienend is. Je hebt 100 liter water bij je en twee grote gasflessen. De led-verlichting in de camper verbruikt weinig stroom en de ijskast werkt zowel op gas, op de accu en gewoon op 220. Voor een paar dagen heb je dus genoeg voorzieningen om te gaan en staan waar en wilt.

Sun Living S65SL

De queen of the road wilde de camper helemaal niet inleveren.

Je snapt waarschijnlijk: na onze vakantie met de Sun Living zijn we verwend voor het leven. Sindsdien hebben we uitgebreid gekeken naar campers. Maar ja, dat blijft voorlopig nog even bij wegzwijmelen. Voorlopig gaan we gewoon weer met onze vouwwagen op pad, want van slapen onder een tentdoek genieten we ook nog altijd. Maar die camper… ooit komt hij er!

Bezoek de site voor meer info over Sun Living.

Camp to Go
ann mah De vergeten kamerann mah De vergeten kamer
Camping Sandaya La Côte de Nacre 6
kampeercadeautjes voor in de schoen